Pages

Friday, December 9, 2011

Pisang Kaki? Okay Aku Baru Tau

Assalamulaikum..


okay harini aku belajar mengenal buah buahan..kredit to Hani Hakim..thanx Akim, kalau tak,sampai tua la Farah tak tau apa tu buah pisang kaki  :) *okay aku jakun gila depan Akim tadi..haha malu la sey..*


Akim cabar aku, kalau aku boleh makan sepotong buah pisang kaki yang dia beli masa kitorang gi Tesco tadi, dia hadiahkan aku satu biji...*siap la nak hadiahkan bagai..heh*....aku pun makan dengan takutnya sebab aku memang tak suka tomato, yela sebab rupa dia macam tomato kan.....huwuwuwuw 
*okay aku memang tak makan tomato, dah jangan tanya kenapa*



rupa dalam dia *licin la sey kulit dia macam kulit aku.haha*


ni gambar pokok dia...tak sama langsung kan dengan pokok pisang lain..haha



negara lain ada jugak, tapi rupa dan warna dia sedikit berbeza..


Jepun mari


Amerika mari..



haa nilah pisang kaki..Khasiat nya


"Pisang Kaki Turunkan Tekanan Darah Tinggi"


"Pisang kaki sejenis buah yang berkhasiat yang mengandungi vitamin C, glukos, sukros, fruktos dan iodin, bernilai tinggi dari segi perubatan. Ia amat berkhasiat dalam menurunkan tekanan darah tinggi, meningkat pengaliran darah dalam pembuluh darah koronori, mengatasi masalah sembelit dan meredakan sedu.


Sungguhpun buah ini disebut pisang dan berwarna kuning tetapi bentuk serta isinya tidak menyerupai pisang-pisang biasa yang lain. Buah yang berbentuk bulat, berisi ranggup dan berbiji ini berasal dari keluarga Ebenacea. . Serbuk putih yang terdapat pada permukaan buah pisang kaki yang kering juga manis rasanya dan mengandungi manitol, glukos dan vitamin C amat baik untuk paru-paru dan jantung"


pusat sumber 1: mieelis.blogspot.com
pusat sumber 2: adrydaud.blogspot.com

baidewey kat Cameron ada ladang persimmons ni katanya...gi lah korang cekidaot !


nota kaki sedar diri : banyak lagi yang aku tak tahu rupanya 


4 comments:

Adry@Daun said...

Trima kasih sbb kredit utk tuan kebun.

Nurfarahana Abdul Aziz said...

dah cited dari blog someone kenalah berterima kasih.. heee :) maka , terima kasih !

Donna said...

suke mkn persimmons and kiwis

Nurfarahana Abdul Aziz said...

Donna : waa saya baru first time maka persimmons and tak pernah makan kiwi.haha..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...