Pages

Wednesday, February 23, 2011

Diarhea menyerang !

Assalamualaikum..


Sekarang jam menunjukkan 9.14 pagi...tapi pg ni je dah 3 kali aq menjejakkan kaki ke bilik termenung...waaaa !!!! kne diarhea laaa..atau nme kampungnya incik Cirit Birit...alaaa,macam nama Khatijah kt kampung tp panggil Kathy klu dah pindah bandar...( err,ade kne mngena ke?...hua3)...nk g klinik tp xde sape nk bawa..ni tgh menaip ni pon ade lagi terasa nk g bilik termenung tu...ntah ape ntah yg aq makan semalam smpai bole kne...haih, tak suke ! tak suka !...(? eh, ade ke yg ske kne diarhea?..)...kwn2...korg sume dah g class,sape nk hantar aq g klinik??...


memandangkan sume dah g class, aq pon amik inisiatif mnyelesaikan masalah kekerapan aq ke bilik termenung ini dengan menggunakan jalan alternatif...tak pakai highway dah...jimat, xyah bayo tol...aq pon meminta bantuan Incik Google berkenaan dgn masalah ini....trime kasih Incik Google...siyom sket ~ ~ ~ ~ ~ ~..( ah, ko ngan Incik Google pon nak mengg***l kan....sudah ! sudah !


cara- cara mengahadapi Cirit- birit / Diarhea..( kuasam punye Diarhea !..marah ni !..nyusahkan  aq jek ! )



- Minum banyak air untuk menggantikan cairan tubuh yang hilang. Pastikan air sudah dimasak, dan bila merasa harus menggunakan ais, pastikan pula ais tersebut terbuat dari air yang bersih.
- Makan banyak pisang untuk memperoleh potasium yang antara lain bermanfaat untuk menjaga keseimbangan cairan dalam tubuh dan pembentukan glikogen (tempat penyimpan energi jangka pendek)
- Pastikan memperoleh serat dan karbohidrat yang cukup.
- Makan banyak epal yang oleh para ahli naturopati diyakini membantu membersihkan sistem pencernakan.

ihsan drpd - Berita Harian Online
Pisang tu mne lak aq nk cari ni?...hmm...thanx Lily bg kte minyak angin...kat dlm peti ais ade epal si Dija,bole aq rembat..
pastu Lily pesan suh minum Teh O tanpa gula...bole kurangkan cirit- birit katanye..aq pon g la buat...thanx Lily..sayanggggg Lily...Rina n Dija pon !
eh, bilik termenung panggil lah ! haish !! bye2...
selamat mencuba ~ ~ ~ Assalamualaikum..
nota kaki sedar diri : ni mesti kes main tibai je makan apa yg ade..kan ko yg sengsara kuar masuk bilik tu...
perut aq dah bunyi mcm aq tgh buat konsert..eh,xpnh dgr aq nyanyi ek?...
klik Farah- Bila Cinta

5 comments:

topimagine said...

patot la ada bau semcam je sampai ke sini.. hahaha.. jgn lupe mkn ubat k :)

Nurfarahana Abdul Aziz said...

wahahaaaa..kijam nye kamu...mne ade..kte sembur ambi pur laa...mne bole lpe..nk cpt baik..hehe

bunga said...

yang minum air banyak bunga tau yang lain xtau..tq atas perkongsian..

sentuhankutatapanmu said...

dan yang paling penting tengok tempat yg kite p makan..kebersihan pun perlu dijaga cik adik...hehehe

Nurfarahana Abdul Aziz said...

bunga: welcome !..

sentuhankutatapanmu: thanx so much...pasni sy akn lbh beware drpd sebelom2 nye...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...